GASK oživí dílo stěžejní postavy zlínské umělecké scény Svatopluka Slovenčíka

GASK oživí dílo stěžejní postavy zlínské umělecké scény Svatopluka Slovenčíka 

Galerie Středočeského kraje zahájí 12. října výstavu Pole přítomnosti, která představí díla malíře, kreslíře a pedagoga Svatopluka Slovenčíka. Jeho tvorba je úzce spjata s městem Zlínem a navíc se výstava koná v roce umělcových nedožitých 90. narozenin a také v roce 25. výročí jeho úmrtí. Na vernisáži bude rovněž slavnostně uvedena monografie Svatopluka Slovenčíka Ticho ateliéru.

Slovenčíkova tvorba zahrnuje široké spektrum technik, od malby a kresby přes koláže až po prostorové práce. V této rozmanité tvorbě se odráží jeho „myšlenková laboratoř“, kde v rámci vymezených tematických cyklů neustále rozvíjel a tříbil své umělecké vize. Jeho tvůrčí přístup lze chápat jako soustavný proces pozorování a zkoumání věcné skutečnosti kolem sebe: zátiší, prostředí ateliéru či výsek městské krajiny se autorovi stávají ohnisky soustředěných reflexí „plánů bytí“.

Foto: archiv GASK

Za éry komunistické totality i po roce 1989 si Slovenčík striktně razil vlastní cestu – ve smyslu nekompromisní tvůrčí originality i ve smyslu vědomě zvolené nezávislosti stranou exponovaných center kulturního dění či skupinové činnosti. Město Zlín, s jedinečnou funkcionalistickou a urbanistickou povahou, se pro Svatopluka Slovenčíka (1934–1999) stalo čímsi jako vším prostupující múzou. „Slovenčík byl umělcem bytostně myslícím, který vedle důkladných znalostí dějin umění i současného výtvarného dění disponoval mimořádnou schopností kritického uvažování – sám nad sebou i nad okolním světem.“ říká kurátor výstavy Richard Drury

Foto: archiv GASK

„Na výstavě v GASK je obzvláštní důraz kladen na Slovenčíkovu tvorbu na papíře (kresby, koláže) z 80. a 90. let 20. století, kde se nejzřetelněji projevuje jeho „zdrojová trojice“: prostor, rytmus a tvar.“ dodává Drury. Ve sledu vybraných cyklů (Zásuvky, Stavebné prvky, Prostorové kompozice, Černé interiéry, velkoformátové koláže, velkoformátové malby na papíře, Ulice, Hrobky – smutky, Eternity, Schody, Interiéry, Neony, Monochromy, Tvary – hrušky) vidíme, jak se Slovenčíkova vizuální řeč vyznačuje nezaměnitelnou syntézou vzniklou mezi dvěma protipóly: na jedné straně sledujeme konstruktivní racionalitu, na druhé straně až živelně spontánní expresi. Vyhraněně monochromní (rovněž černobílý) charakter výstavy svědčí o Slovenčíkově chápání strukturální esence všech věcí, v níž i nehmotné jevy jako světlo a stín mohou být nosnou součástí obrazové kompozice.

Svatopluk Slovenčík a jeho tvůrčí výpověď se dosud nacházejí relativně na okraji širšího vnímání českého umění posledních desetiletí. V roce devadesátého výročí autorova narození a dvacátého pátého výročí jeho úmrtí si výstava Pole přítomnosti a nová monografie Ticho ateliéru vytkly za cíl dotyčnou situaci napravit.

Vernisáž výstavy Pole přítomnosti, jejímž autorem je vedoucí kurátor GASK Richard Drury, se koná 12. října od 16.00 a doprovodí ji Horňácká muzika Miroslava Minkse a zpěvačka Zuzana Lapčíková. Expozice potrvá do 2. března příštího roku.

Foto: archiv GASK

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Galerie GASK nabízí i další akce

Místo konání: Galerie GASK

Další novinky z umění

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!