Nejnovější články » Ze společnosti

KVIFF 2024 vypukne již za týden! Tipy na festivalové filmy v Karlových Varech

21.6.2024,

Nejvýznamnější mezinárodní filmový festival kategorie A ve střední a východní Evropě a jediný festival kategorie A v České republice se uskuteční v rozmezí od 28. června do 6. července. Festival představí každoročně na 200 filmů z celého světa a pravidelně se na něm objevují slavní a významní filmoví tvůrci. Co nás tedy čeká tento ročník?

Na úvod: Co stojí za pozornost

Na první pohled méně zajmavá je kategorie krátkých filmů. Nechte se ve Varech přesvědčit o opaku! Sekce Pragueshorts ve Varech nabídne zajímavé a podnětné snímky jako například Baroko, Blue Boy, Electra, Mořská sůl, Osmý den, Oyu. Obdobná stejně časově ohraničená kategorie je i Future Frames. Ta nabídne snímky jako 3 MHw, Služebnice lásky, Plešoun, Dom Strom a Studie o empatii.

Tak jak je již zvykem, proběhne po 58. slavností přivítání vážených hostů světového filmu. Pocta uznávaným osobnostem českého i světového filmu. 

Letos si Křišťálový glóbus za mimořádný přínos české kinematografii převezme jeden z nejuznávanějších a nejoblíbenějších českých herců Ivan Trojan. Na MFF si tak můžete užít film Karamazovi. Při příležitosti ocenění Ivana Trojana se v rámci doprovodného programu MFF KV v Karlovarském městském divadle uskuteční 3. července od 22.00 mimořádné představení monodramatu Žáby, které pro Ivana Trojana k jeho významnému životnímu jubileu napsal a režíruje jeho dvorní autor Petr Zelenka

Na slavnostním zahájení převezme Cenu prezidenta MFF Karlovy Vary režisér Viggo Mortensen a uvede snímek Až na konec světa, který napsal a režíroval. Dalším hostem 58. ročníku MFF Karlovy Vary bude režisér a producent, držitel Oscara Steven Soderbergh. Respektovaný tvůrce uvede své dva filmy Kafka a Mr. Kneff, zařazené do sekce Touha stát se Indiánem: Kafka a film. Mimo jiné tato sekce nabízí několik filmů inspirovaných literátem Franzem Kafkou, jelikož tento rok se připomíná 100 let od jeho úmrtí. Do Varů taktéž zavíta britský herec, držitel Zlatého globu, ceny BAFTA a nominace na Oscara Clive Owen. Na slavnostním zakončení 58. ročníku MFF KV převezme Cenu prezidenta MFF Karlovy Vary. Vlastní kategorií se dále mohou pyšnit také Nicole HolofcenerFrancine Maisler a Daniel Brühl.

Kromě filmů filmů nepřehlédněte ani unikátní expozici fotografií česko-slovenského fotografa Tona Stana, jež představuje veřejnosti tradiční i dosud nepředstavené fotografie významných hostů Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, které vznikly v průběhu mnoha let. Výstava bude pro veřejnost ke zhlédnutí po dobu trvání filmového festivalu v Galerii Sparkasse v Karlových Varech.

Drby

Divák se ocitá na setkání čelných představitelů států sdružených do uskupení G7, jež má za cíl vytvořit stanovisko k jakési krizi. Práce jim ale nejde příliš od ruky. Jak by také mohla, když Francouz chce mít stále pravdu, Kanaďana postihla existenciální úzkost a prezident USA, zmožen věkem a večeří, neustále pospává? Do toho všeho se zapojí oživlé archeologické nálezy, obří mozek schovaný kdesi v lesích a otravnou mlhu, která vyděšeným politikům brání v práci i rozhledu. Temná komedie, na které se režijně podílel kanadský klasik filmových podivností Guy Maddin, poprvé rozesmála diváky na letošním festivalu v Cannes.

Foto: csfd.cz

Šelma

Aktuální téma umělé inteligence ve Varech! Co se stane, když AI převezme kontrolu nad lidstvem a postaví emoce mimo zákon? Gabrielle musí podstoupit zvláštní očistu DNA a vrátit se do svých minulých životů. Ať už procitne v roce 1910, 2014 nebo ve své současnosti roku 2044, pokaždé jí zkříží cestu osudový Louis i tajuplné vědomí blížící se katastrofy. Vizionářské sci-fi Bertranda Bonella na motivy povídky Henryho Jamese vypráví o magnetické přitažlivosti mimo čas a prostor, o strachu milovat i o dystopické budoucnosti, do níž se řítí současný svět.

Ty krávo!

Uzrálý francouzský debut a jeden z nečekaných diváckých hitů letošního festivalu v Cannes vyniká ladnou režií a autentickými projevy dětských neherců. Snímek je zasazený do srdce Jury, rurální oblasti známé pro své dojné krávy, zemědělské festivaly a delikátní sýr Comté. Snímek na plátně zobrazí několik kotrmelců, bez kterých neexistuje žádné opravdové dospívání, stejně jako euforii první lásky a sílu klučičího přátelství.

Favoriten

Nejnovější dokumentární snímek režisérky Ruth Beckermann diváky zavede do jedné třídy základní školy ve vídeňské čtvrti Favoriten. Žáci a jejich oddaná třídní učitelka se tu neučí jen matematice, přírodovědě a dalším tradičním předmětům, ale také trpělivosti, pochopení, respektu a komunikaci v různorodém kolektivu. Režisérka nám tak svým vážným i úsměvným snímkem pokládá otázku, zda je zaokrouhlování na desítky opravdu to nejdůležitější, co si ze školy máme odnést.

Vedení domácnosti pro začátečníky

Je rodina to, do čeho se narodíme, nebo něco, co si během života vybudujeme? Kdo ji tvoří? A může vůbec vzniknout uměle? V hlavní roli celovečerního filmu Gorana Stolevského stojí Dita, sociální pracovnice, která je nucena převzít úlohu matky a vypořádat se s řadou kroků, aby pro několik „odpadlíků“ vytvořila rodinné zázemí. Film, jenž drtivě zobrazuje složitost mezilidských vztahů a sociálních rolí, měl premiéru v soutěži Orizzonti na festivalu v Benátkách, kde získal ocenění Queer Lion.

Benzínová duha

Pět teenagerů se v polorozbité dodávce vydává na své poslední svobodné prázdniny, než je pohltí dospělé životy. Chtějí konečně vidět pobřeží Tichého oceánu, ale od cíle je dělí stovky kilometrů – a také desítky zážitků, které je po cestě potkají. Poslední snímek amerického režijního dua bratrů Rossových se soustředí na zachycení pocitu volnosti, přátelství, ale i neuchopitelného očekávání budoucnosti. Poutavá road movie, uvedená v soutěži Orizzonti festivalu v Benátkách, svou atmosférou působí tak, jako by se tvůrci opravdu jen vydali na cestu s protagonisty, pro které je to nejdůležitější „tady a teď“.

Kupředu nikam

Můžeme spatřit čas, když ho přibrzdíme? Pojem „mindfulness“ se stal synonymem lidského štěstí až nedávno, Tsai Ming-liang nás ale k pozornějšímu vnímání světa vede už roky. Desátý ze své série filmů o budhistickém mnichovi, který milimetrovým tempem kráčí divokou i městskou krajinou, zasadil do amerického Washingtonu. Obdobnými místy se tentokrát pohybuje i postava druhého muže. Dvě osamělé cesty by se mohly protnout, jenže k lidské sounáležitosti přece stačí i pouhé vědomí paralelního bytí…

Foto: fdb.cz

Mé léto s Irene

Mladá zakřiknutá Clara se setkává s živelnou Irène. Dvě dívky zcela opačných povah pojí nedávný boj s nemocí, která ve zranitelném období dospívání proměnila jejich dosavadní vnímání života. Když se impulzivně rozhodnou strávit nějaký čas na pobřeží, jako by tím vlastně chtěly zastavit čas. Idylický svět plný slunečního svitu se pak střetává s nevinnými tvářemi obou dívek, za nimiž se skrývá těžká a nepřenositelná zkušenost. Letní coming-of-age romance z berlínské sekce Generation ukazuje, jak křehká může být přítomnost, když si připustíme, že vše dobré přece jednou skončí.

Když slunce vyhasne

Když Reykjavík ochromí největší dopravní tragédie v historii, je Una společně s mnoha dalšími lidmi konfrontována s náhlou ztrátou a bolestí. Na rozdíl od okolí ale své emoce nemůže otevřeně vyjádřit a prožít. Snímek Rúnara Rúnarssona se soustředí na moment, kdy nám ze života zmizí blízká osoba, se kterou jsme si ještě před chvílí malovali budoucnost. Vypráví o procesu truchlení, křehké změti lidských emocí, zranitelnosti i odolnosti mládí.

Zákoutí lásky

Momoko vede život řádné hospodyně. Elegantně se obléká a detailně promýšlí uspořádání bytu; usilovně se stará o manžela a neúnavně mu vyváří domácí japonská jídla. Jde o projevy lásky, nebo spíše paranoii z citové propasti, která se mezi nimi rozevírá? A kdy se usilovná péče stává obsesí? Psychologicky přesná anamnéza jednoho vychladlého vztahu, v němž se vyplavily dlouho potlačované bolesti. Film ohledávající temná zákoutí lidské frustrace a hysterie, v nichž se touha budovat proměňuje v potřebu ničit.

Banzo

Píše se rok 1907 a Alonso přijíždí na Princův ostrov, kde má za úkol vyléčit skupinu pracovníků, sužovaných záhadnou nemocí banzo, též přezdívanou jako nostalgie otroků. Ti, které postihne, ze stesku po domově propadají apatii, nemají sílu žít a umírají. Alonso postupně zjišťuje, že léčit fyzické symptomy nestačí. Musí porozumět duši těch, kteří byli vykořeněni. Banzo je připomínkou, že neexistuje jen jeden výklad minulosti a že za každým příběhem stojí nějaký vypravěč.

Mord

Zabijačka na staré usedlosti je pro Karla už zavedenou tradicí, na kterou se těší každý rok. Je to totiž jediná příležitost pro celou rodinu, aby se sešla, pobavila, zahašteřila a dobře najedla. Jenže tentokrát je všechno jinak. Řezník tají, že má zvlhlé náboje, děda se čerstvému vdovci Karlovi bojí říct, že tahle porážka už bude poslední, dcera Lucie zas v důsledku rozpadu manželství bojuje s depresí a vnuk Dušík raději uteče pryč, než aby čelil rodičovské hádce o tom, jestli je dost starý, aby se na porážku díval. Celovečerní debut Adama Martince je podivuhodně trefnou studií české nátury, která niterným vykreslením postav i břitkým humorem evokuje vrcholná díla československé nové vlny.

Až na věky

Snímek Až na věky nepřínáší příběh o hledání pravé lásky, ale naopak svěžím způsobem zkoumá současné představy o romantických vztazích, rovnosti ve vztahu i síle ženství. Zatímco Sigmund je neustále na cestách, Marie svou kariéru kloubí s péčí o děti a domácnost. Jako mnoho jiných vztahů i ten jejich začal zamilovaností a souzněním, léta manželského soužití však přinesla neshody. Na první pohled rozvodové drama, debut scenáristky a režisérky Liljy Ingolfsdottir, je však něčím víc – mnohovrstevnatou charakterovou studií ženy, kterou krize přivede k sebepoznání

Foto: fdb.cz

Světýlka

Snímek Světýlka v bravurně kreativní režii Beaty Parkanové sleduje rozpad rodiny dětskou optikou. Klíčovou dírkou, uchem přitisknutým na dveře, očima, které jsou ve výšce pasu dospělých. Každý den jednou končí a tento se stává pro Amálku zlomovým. Usíná zraněná, ale o něco dospělejší.

Architektura ČSSR 58–89

Vedle nedávno uvedeného seriálu spatřuje světlo světa také očekávaný celovečerní film, který ve fascinující výpravné sondě do české a slovenské architektury druhé poloviny minulého století exkluzivně přibližuje výjimečné stavby a originální osobnosti pod Tatrami.

Trans memoria

Victoria Verseau uvede ve Varech její intimní dokumentární deník, v němž se vrací do roku 2012, kdy v Thajsku podstoupila změnu pohlaví. Byla to chvíle, na kterou dlouho čekala, po ní však přišly pochybnosti, které umocnila smrt její přítelkyně. Konceptuální umělkyně volí až archeologický přístup k minulosti a obnažuje proces psaní osobního příběhu, bytostně spjatého s utvářením vlastní identity. V niterně procítěném debutu odhaluje radostná i temná zákoutí tranzice a i díky dalším svědectvím kriticky zkoumá, co činí ženu ženou.

Foto: csfd.cz

Ještě nejsem, kým chci být

Pomyslnou cenu za výjimečnost si v tuzemské tvorbě letos nepochybně zaslouží unikátní dokumentární portrét mezinárodně uznávané legendy mezi fotografy Libuše Jarcovjákové, který na letošním Berlinale nadchnul kdekoho. Unikátní projekt Kláry Tasovské a jejích spolupracovníků nahlíží půlstoletí života svérázné legendy přezdívané česká Nan Goldin výhradně skrz fascinující montáž několika tisíc jejích fotografií a deníkové záznamy, které sama předčítá. Portréty, autoportréty, zvěčněné okamžiky, hledání autentické pravdivosti v nitrech bezejmenných spoluoponentů normalizační šedi, zaznamenávání proměny těla i duše, černobílé obrazy, emoce a život v záblescích ostrého světla.

Vlny

Mohlo by se zdát, že období okolo roku 1968 vytěžili čeští a slovenští filmaři beze zbytku. Jak ale ukazuje novinka Jiřího Mádla, v kruciálních časech našich moderních dějin se stále ukrývají pozapomenuté příběhy, které stojí za pozornost. Stěžejním prostředím Vln je Redakce mezinárodního života Československého rozhlasu, místo plné talentovaných osobností s širokým rozhledem, jazykovou výbavou, a především snahou o poctivou novinářskou práci, v jejímž středu je a musí být pravda.

Ta druhá

Celovečerní debut Marie-Magdaleny Kochové zkoumá skrze postavu osmnáctileté Johany fenomén takzvaných „skleněných dětí“ - dětí, které vyrůstají se sourozencem, jenž má speciální potřeby, a které jsou tak rodinou, byť nezáměrně, upozaďované. Všichni se tak nějak dívají skrze ně, jejich problémy jsou vždy považovány za ty méně důležité, a často je od nich očekávána i pomoc s péčí.

Foto: idb.cz

Zahradníkův rok

Skutečný příběh bezpráví páchaného na mírumilovném zahradníkovi bohatým sousedem restituentem a stejnojmenné literární dílo Karla Čapka o trampotách a úspěších zahrádkářových po dobu čtyř ročních období se potkaly v novém filmu Jiřího Havelky. Tragikomicky laděné šlahouny ztišeně jímavého příběhu o obdivuhodně zarputilém boji za právo na důstojný život obepínají centrální herecké duo ztělesněné po vzoru skutečného života - Oldřichem Kaiserem a Dášou Vokatou.

V nabídce je plno dalších filmů a doprovodného programu. Přehled všeho potřebného najdete na webu KVIFF.

Foto: archiv KVIFF