Nejnovější články » Divadelní recenze

V Ungeltu hrají Housle. Komické drama táhne trio Langmajer, Liška, Hein (recenze)

23.12.2019,

Divadlo Ungelt zařadilo do repertoáru novou komedii. Potěší nejen diváky, kteří si potrpí na typicky americké motivy. Do prostředí newyorských devadesátek plných kriminality, drog a mafie totiž zasadil autor McCormick leitmotiv cenných a zachovalých „stradivárek“. A tato kombinace zafungovala.

Racionální, počestný a životem naučený krejčí Giovanni, kterému nikdo neřekne jinak než Gio, tvrďák Bobby, v němž se bije osobnost citlivého staršího bratra a zároveň rapla toužícího po lepším životě po boku dobrého jmění, a nakonec zranitelný a tak trochu naivní či prostý snílek Terry, který neví, kam nasměrovat svůj život. To jsou tři hlavní a zároveň jediní hrdinové ungeltské dramatické komedie Housle. Na prknech se do nich vžili Milan Hein, Jiří Langmajer a Pavel Liška. A kdo myslíte, že má jakou roli? Hercům rozhodně padly na tělo a po zhlédnutí novinky si řeknete, že by obsazení ani nemohlo být jinak.

V programu se uvádí, že Dan McCormick staví často své příběhy na těch reálných. A v tomto případě využil historky zaznamenávající ztrátu houslí (o které se opravdu kdysi psalo v novinách). A to houslí rozhodně ne ledajakých. Jedná se o velmi cenné „skřipky“ z roku 1710, které můžou mít velmi vysokou hodnotu jak pro původního, tak pro nové majitele. Hodnotu nejen peněžní. A obzvláště v době 90. let v New Yorku, kdy se ještě jednalo o město podstatně sociálně rozčleněné, nebezpečné, špinavé a protkané drogami, kriminalitou či mafií.

Zlodějíčkovský příběh má poměrně klasickou dynamiku. Na lehce táhlejší úvod tvořený převážně zábavnými dialogy či konverzačními mikropříběhy navazuje dějový zvrat, nicméně i po něm jsou další části relativně předvídatelné. Souvisí jak jinak než s houslemi. Ve druhé půlce však čekejte dynamičtější děj plný emocí různých poloh. Od tématu bratrské lásky a citových pout se dostanete třeba k archetypu amerického snu, tedy vyřčené či nevyřčené touhy po novém a lepším životě. Tu mimochodem prožívají všichni hrdinové, i když každý si ten svůj „nový život“ představuje trochu jinak. Nejvýraznějším tématem je ale pořád otázka volby. Která je ta správná?

Režisér Ladislav Smoček nechává v případě své adaptace na divákovi, jestli se chce ponořit hlouběji do děje a společně s postavami rozmýšlet o životních cestách, nebo se nechá spíše jen pobavit docela akčním a uvěřitelným příběhem obyčejných lidí. K tomu mu pomáhají hlavně komické situace vyplývající z rozhovorů, jejichž součástí jsou po dobu celé hry i měkčí či ostřejší vulgarismy. S ohledem na atmosféru i charaktery hrdinů se však jejich použití nedá vytknout.

Podle českých autorů měly Housle svou původní newyorskou premiéru v září 2017 a česká premiéra přišla na řadu hned jako další, vůbec první na světě.