Dospělí smysl youtuberů nenajdou ani po zhlédnutí Nejsledovanějších

Dospělí smysl youtuberů nenajdou ani po zhlédnutí Nejsledovanějších60%

Proč děti sledují youtubery a vůbec se už nekoukají na televizi? I tuto otázku si klade dokument Nejsledovanější zaměřený na pětici nejúspěšnějších českých vlogerů, jenž právě vstoupil do kin.

Téma youtuberů už několik let rozděluje společnost. Jedna část je adoruje, druhá je považuje za zbytečné rádoby celebrity, které ohlupují naše děti a teenagery. Režisér Jiří Sádek, tvůrce loňského aspiranta na Českého lva, Polednice, si za hlavní objekty svého nového dokumentu Nejsledovanější vybral pět nejúspěšnějších představitelů této „profese“ v tuzemsku – Karla Kováře alias Kovyho, sestry Lucku a Nicole tvořící blog A Cup of Style, Petra Floriána známého jako Pedro, Gabrielle Hecl a Nikolu Čechovou neboli Shopaholic Nicol.

Sádek při vytváření svého dokumentárního debutu zřejmě počítal s tím, že ne každý divák je s fenoménem youtuberů obeznámen, publikum proto se svými protagonisty seznamuje hezky popořádku a dopodrobna. První třetinu snímku, kde se jednotliví vlogeři představují, uvádí základní informace o své videotvorbě i svých aktivitách mimo YouTube, tak můžou jejich fanoušci rovnou přeskočit.

Mnohem zajímavější a i pro odběratele přínosnější jsou individuální rozhovory s jejich příbuznými či nejbližšími osobami, které ke tvorbě svých dětí či partnerů přistupují mnohdy velmi rozdílně. I zde se projevuje generační střet, kdy třeba otec Gabriely Heclové (ve velmi odvážné výpovědi) reaguje podobně jako tisíce rodičů dětí sledujících své modly – nechápe, „co na nich proboha vidí". Otázka však zůstává, jestli by i po zhlédnutí tohoto filmu změnili svůj odmítavý postoj.

Self promo?

Dokument částečně nastiňuje určité záležitosti, kvůli kterým jsou youtubeři nezřídka odsuzováni – především se jedná o skrytou reklamu ve videopříspěvcích a údajně špatný vliv na dospívající, kteří je berou za svůj vzor. Sádek se na oko snaží o nezaujatý přístup, ten ale ve výsledku vyvolává pocit, že jim straní. Ve filmu např. najdete jak scény z obchodní schůzky Nikoly Čechové s firmou Hamley’s, tak i (možná z režisérovy obavy, aby jméno vlogerů, kteří byli ochotní se na Nejsledovanějších podílet, nepošpinil) její následnou návštěvu u Armády spásy, kam věnovala paštiky, které jí zaslalo Hamé.

Ve druhé polovině snímku se většina z nich snaží už jen obhájit vůči, podle jejich názoru, předpojaté starší generaci. Když se jich ale autor zeptá, za jakým účelem tedy dělají to, co dělají, reagují vyhýbavě. Divák dostane odpověď typu „dělám to pro lidi, baví mě to, díky mým videím jsou šťastní“ – o výši příjmů, kromě naznačených hmotných výhod, zmínka nepadne. Jako vítěz v tomto případě vychází Kovy, jenž svou sofistikovanou řečí bez použití slovní vaty a nápaditější tvorbou z youtuberského davu vybočuje.

Zda je youtubering užitečný, jaký má pro společnost význam a proč ho děti preferují před televizí, se sice ve filmu Sádek pokouší zjistit, návštěvník kina však odchází víceméně se stejným pocitem, jaký měl předtím. Pokud Nejsledovanější zhlédnou fanoušci youtuberů, pravděpodobně jim naskočí další lajky, u jejich odpůrců se zášť vůči nim nejspíše ještě prohloubí. 

Foto: Kovy a blogerky z A Cup of Style. Zdroj: Facebook

Názor informuji.cz: 60%

Kdy a kde dávají film: Nejsledovanější

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Režie:

Hrají:

Kdy a kde dávají film:

Podobné filmy

Filmové recenze

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!